Gustavsberg
Gustavsberg
Gustavsberg
Gustavsberg

Gustavsberg

Både byen og firmaet Gustavsbergs historie kan føres tæt på 400 år tilbage i tiden til det første teglbrud, der blev opført i Farsta vig lidt sydøst for Stockholm i Sverige. Senere begyndte de at fokusere på badeværelsesindretning.

Gustavsberg
Gustavsberg
Gustavsberg
Gustavsberg

Fra svensk til international virksomhed

I de efterfølgende år udvidede Gustavsberg løbende deres sortiment med flere produktkategorier. Målet var at blive totalleverandør til det moderne badeværelse, som folk installerede i de mange nye typehuse, der blev bygget op gennem 1960’erne og 1970’erne.

Udvidelserne af produktsortimentet skete ofte ved, at Gustavsberg overtog andre firmaer. F.eks. da de udvidede med armaturer til både badeværelse og køkken.

Men i starten af 1990’erne tvang den daværende finanskrise de hidtidige svenske ejere til at sælge Gustavsberg til udlandet. Først blev firmaet solgt til en hollandsk koncern. De ejede dem frem til årtusindeskiftet, hvor Gustavsberg blev overtaget af det tyske sanitetsfirma Villeroy & Boch.

Her passede Gustavsberg meget bedre ind – og har siden da udviklet sig støt og roligt. Men selv om firmaet i dag er tyskejet, forgår al udvikling, administration og det meste af produktionen stadig på næsten samme sted, som det oprindeligt blev etableret på for næsten 400 år siden. Dog på en ny fabrik, som blev åbnet i 2014.

Har altid været helt i front med udviklingen

En af de ting som altid har karakteriseret Gustavsberg, er deres evne til at forny sig og være med blandt de første. Både til at udnytte nye teknologier og ændre produktionen, så den levede op til kundernes behov.

Derfor har firmaet gennem de seneste 20 år arbejdet målrettet på at skabe vandbesparende armaturer og toiletter, samt reducere det aftryk som firmaet efterlader på klimaet. Både under produktionen, ved transporten og når produkterne skal bortskaffes.

Samtidig har de været gode til at spotte udviklinger og tendenser inden for badeværelsesindretning, uden at de er gået på kompromis med grundvisionen for deres design. Det skal forstås på den måde, at Gustavsberg altid har forstået at forny sig rent designmæssigt, uden at det er gået ud over den eviggrønne og grundlæggende nordiske stil i designet.